Energibehov

Beregn dit daglige energibehov

Med denne beregner kan du anslå dit hvilestofskifte samt dit samlede daglige energibehov.

Indtast dit køn, din alder og din vægt.
Marker dit normale aktivitetsniveau (på dit job el. lign.) og om du dyrker motion.
Tryk på 'Beregn' og se resultatet under 'Basalstofskifte' og 'Total energiomsætning'.

Basale oplysninger

Dit køn: Din alder: Din vægt
år kg

Fysisk aktivitetsniveau (PAL)






   
Basalstofskifte (BMR) kcal
Total energiomsætning kJ kcal

BEMÆRK: Det skal understreges at der naturligvis er tale om gennemsnitsværdier, men tallet kan give dig et praj om, hvor stort (eller lille) dit energibehov er. Værdierne er rettet mod 'almindelige' mennesker og ikke f.eks. cykelryttere og triatleter.



Forklaring:

Dit energibehov afhænger af to overordnede faktorer: basalstofskiftet (BMR) og fysisk aktivitetsniveau (PAL).

Basalstofskiftet er den energi, kroppen bruger til at holde alle de livsvigtige funktioner i gang. Det er altså energi, som går til at trække vejret, pumpe blodet rundt, hjernefunktion, holde gang i nyrens og leverens funktioner og omdanne madens næringsstoffer til energi. Basalstofskiftet afhænger bl.a. af din alder, dit køn, din vægt og din muskelmasse

Dit fysiske aktivitetsniveau, altså hvor meget du bevæger dig i løbet af dagen har også betydning for dit energibehov. Jo mere du bevæger dig, jo mere energi bruger du.



Vægttab:  

Hvis du ønsker et hurtigt vægtab, skal du dagligt spise 2100 kJ/500 kcal mindre end dit beregnede energibehov.

Et sådant energiunderskud vil typisk medføre et vægttab på ca. ½ kg om ugen.

Hvis du ikke ønsker at ændre på kosten, kan du også vælge at øge dit daglige energiforbrug ved at brænde 2100 kJ/500 kcal af ved at være ekstra fysisk aktiv. 

dintrainer, Niklas Enrico Frederiksen
Poppelvej 6 - 7100 Vejle - Telefon: +45 50 81 41 00 - niklas@dintrainer.dk